Sunday 1 September 2013

Vianočka


Nekompromisne najlepšia aku som jedla!
Prvý krát keď som ju robila to bolo na vianoce 2012 som ju robila 6 -7 hodin:D.......po upečení som mala chuť ju vyhodiť pretože som bola plná hnevu že to tak dlho trvalo:D
No po ochutnaní by ma ani nenapadlo na niečo take pomyslieť skôr som pomyslela kedy sa do nej znova pustím:)

Potrebujeme:

  • 700 g múka polohrubá výberová
  • 4 g soľ
  • 125 g cukor práškový
  • 30 g droždie
  • 3 ks žĺtok
  • 300 ml mlieko
  • 100 g maslo
  • 1 balíček cukor vanilkový
  • 1 kôra citrón
  • podľa chuti hrozienka
  • podľa chuti mandle

Na vrch:

  • 1 vajíčko
  • podľa chuti mandle
Príprava:
180 minút bez pečenia
50 minút na 150-180 °C

Polohrubú múku,sol,práškový cukor,žĺtka, mlieko,maslo ,vanilínový cukor,kvasok,kôra z citróna všetko zmiešame:)........ a necháme vykysnúť:)




Po nakysnutí pridáme hrozienka a nasekane mandle a necháme 15 minút ešte kysnú




Vykysnuté cesto dáme na múkou posypanú dosku ,rozdelíme na 9 častí


Urobíme dlhé valčeky


Spletieme valčeky 4,3,2 tu je spletený zo 4roch:)......(tak som sa toho bála a nakoniec uplne lahučke:)



A uložíme na seba Dáme na plech vyložený papierom a necháme ešte 15 minút kysnúť.
Potrieme vajíčkom ,posypeme mandľami , ktoré sme nakrájali na lupienky.Do stredu vianočky zapichneme špajdle.



Pečieme 30 minút pri 150°C , prikryjeme alobalom a pri teplote 180°C dopečieme 20 minút...necháme trošičku vychladnúť :)


....natrieme masielkom a džemíkom:)...spravíme granko a papáme:-*.....


Prvá zmienka o vianočke je zo 16. storočia, spočiatku ju piekli len cechoví remeselníci, až neskôr ľudia doma. Zhotoviť vianočku nebolo nikdy jednoduché, preto sa pri príprave udržiavali rôzne zvyky.
Napríklad gazdinka ju mala pripravovať v bielej zástere a šatke, nesmela hovoriť a pri kysnutí cesta mala vyskakovať vysoko do výšky.

No comments:

Post a Comment