Thursday 18 September 2014

Staročeský jahelník/pšenový koláč

1hrnček pšeno
4hrnček mlieko
štipka     soľ
2Lyžice cukor práškový
2ks     vajce
2Lyžice maslo
1lyžička škorica mletá
4ks     jablko
1hrnček kompót slivkový


Najskôr si uvaríte jáhlovú kašu.

Dôležité je jáhly aspoň dvakrát spariť vodou, aby sme z nich dostali horkosť a nepokazili celý jáhelník.
Takto sparené jáhly/pšeno uvaríte v mlieku so štipkou soli.

Varíme pomaly a dlho, občas zamiešame.
Pomer jáhlí a tekutiny by mal byť 1:4.
 Keď je jáhlová kaša uvarená, necháme ju trocha vychladnúť, vmiešame do nej maslo, žĺtky a osladíme ju.
Môžete medom, alebo cukrom a každý podľa chuti.

Z bielkov vyšľahajte sneh a jemne vmiešajte do ochutenej jáhlovej kaše.







Pekáč, alebo formu vymažte alebo vyložte papierom na pečenie a na dno dajte jednu tretinu kaše
Na hrubo nastrúhané jablká premiešajte so škoricou a dajte do formy na prvú vrstvu
 jáhlovej kaše.

Zakryte druhou vrstvou a na ňu dajte slivky.
Mali by ísť sušené, namočené, aby neboli tvrdé... teta od ktorej som obkukala recept dávala kompót ale ja som zvolila tretu možnosť kedže som mala čerstvé iba som si ch podusila na masielku s trochou cukru(ale pozor šťavu nevrstvite pretže sa roztečie a neztuhne .





 Zakryte treťou časťou jáhlovej kaše a dajte do vopred vyhriatej rúry na 180 stupňov piecť.
Pečte podľa hrúbky jáhelníka. cca 1 hodinu.
Po upečení môžete staročeský jáhelník ihneď podávať.
Najlepšie poliaty šťavou ktorá sa zvýšila alebo ho nechajte vychladnúť a podávajte ako výdatné raňajky s pohárom
mlieka.






No comments:

Post a Comment